top of page
Writer's pictureAgni Katsioula

Χρόνια πολλά, Λούσιαν Φρόιντ!

Updated: Dec 8, 2022

Lucian Freud: στον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης. Γιορτάζοντας την εκατονταετηρίδα από τη γέννηση του μεγάλου καλλιτέχνη η Εθνική Πινακοθήκη (The National Gallery) στο Λονδίνο γέμισε με το συναρπαστικό έργο του


Ακούστε το podcast κάνοντας κλικ επάνω ή δείτε το στο YouTube κάτω


Lucian Freud, “Reflection with Two Children (Self-portrait)”, 1965
Lucian Freud, “Reflection with Two Children (Self-portrait)”, 1965, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid © The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images / photo Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid

Με περισσότερα από 60 έργα ζωγραφικής, απλωμένα σε 8 μεγάλες αίθουσες η Πινακοθήκη στην Πλατεία Τραφάλγκαρ, ετοίμασε και παρουσιάζει στο κοινό ένα καταπληκτικό αφιέρωμα στον ανήσυχο και αλλόκοτο δάσκαλο της βρετανικής τέχνης του 20ου αιώνα. Μια έκθεση, η πρώτη μεγάλη έρευνα στα τελευταία 10 χρόνια, συγκέντρωσε μια μεγάλη επιλογή από τα πιο σημαντικά έργα του από επτά δεκαετίες – που καλύπτουν από πρώιμες μέχρι τις τελευταίες διάσημες δημιουργίες του. Ακολουθούμε βήμα-βήμα την συναρπαστική εικόνα, τόσο κοιτάζοντας μέσα στην ψυχή του όσο ψηλαφώντας και την δυναμική του ως ζωγράφου, αλλά εξετάζουμε και τη συναρπαστική εξέλιξή του από τα γραμμικά γραφικά έργα της νεανικής καριέρας του, στο πιο σφριγηλό, σπλαχνικό ζωγραφικό στυλ του οποίου έγινε συνώνυμος

Lucian Freud, “Girl with Roses”, 1947-8
“Girl with Roses”, 1947-8, Courtesy of the British Council Collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

Η ψυχή στον χριστιανισμό και τις έννοιές του είναι κάτι αθάνατο που πλανάται στον αέρα όταν πεθαίνει κάποιος. Για τους βιολόγους ψυχή είναι η αίσθηση που εκπορεύεται από τον εγκέφαλό μας, δηλαδή η αίσθηση της ύπαρξης, της συνείδησης, των λειτουργιών του μυαλού, και σταματούν οι λειτουργίες αυτές δεν υπάρχει και η “ψευδαίσθηση” της ψυχής.

Ο διάσημος Σίγκμουντ Φρόιντ, νευρολόγος, ψυχίατρος και βασικά ο θεμελιωτής της ψυχανάλυσης συντάσσεται με την επιστημονική θεώρηση των πραγμάτων και κατηγορηματικά επιμένει πως η ψυχή είναι η έδρα και του νου και των παθών και δεν έχει καμία μα καμία σχέση με την αθανασία. Συνεχίζει τις βαθυστόχαστες αναλύσεις του και προσδιορίζει έννοιες για την ανθρώπινη ύπαρξη όπως το ασυνείδητο, η απώθηση, η λίμπιντο, τα όνειρα και η παιδική μας σεξουαλικότητα μαζί με άλλα που θα μας καθορίσουν.

Η ψυχή του μοντέλου λοιπόν! Στέκομαι εμπρός στην Kitty και αναλογίζομαι! Η Kitty είναι το “Κορίτσι με το τριαντάφυλλο” ένας καταπληκτικός πίνακας πορτρέτο ζωγραφισμένος το 1948 από τον εξαιρετικό δημιουργό Lucian Freud.

Lucian Freud, “Girl with a Kitten”, 1947
“Girl with a Kitten”, 1947, Tate: Bequeathed by Simon Sainsbury 2006, accessioned 2008 © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / photo Tate

Η Kitty, ήταν κόρη του Jacob Epstein και της Kathleen Garman, και εμφανίζεται σε πολλά πορτρέτα του Lucian Freud μέσα σεένα διάστημα διάρκειας πέντε ετών – πότε κρατώντας ένα γατάκι, το κεφάλι της κάτω από τα φύλλα ή στο μαξιλάρι – αλλά από την αρχή το «Κορίτσι με τα τριαντάφυλλα» δημιουργεί μια άλλη πιο όμορφη αίσθηση καθώς είναι και σε φυσικό μέγεθος.

Η Kitty και ο Φρόιντ παντρεύτηκαν τον Φεβρουάριο του 1948, και την ίδια χρονιά, ο δημιουργός ταξίδεψε με το τρένο στο Μπράιτον για μια έκθεση και σε ολόκληρο το ταξίδι είχε την “συντροφιά” του «Weeping Woman» (1937) του Πάμπλο Πικάσο. Το εκπληκτικό αυτό έργο του Ισπανού απεικονίζει την σύντροφό του Ντόρα Μάαρ δείχνοντας τον πόνο και τα συναισθήματα “ανοίγοντας” κυριολεκτικά το κυβιστικό κεφάλι για να ξεπηδήσουν τα συναισθήματα από μέσα προς τα έξω, μέσα από τα δάκρυά της.

Lucian Freud, "Self-portrait with Hyacinth Pot", 1947-8
"Self-portrait with Hyacinth Pot", 1947-8, Pallant House Gallery, Chichester, Wilson Gift through The Art Fund 2006, © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

Ο Φρόιντ απαντά σε αυτό το οπτικό ξέσπασμα και την συναισθηματική φόρτιση με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο. Παρατηρώντας προσεκτικά και αποδίδει ακριβέστατα πώς εκδηλώνεται το συναίσθημα εξωτερικά. Η Kitty είναι έγκυος, πρόσφατα, και κάθεται άκαμπτη, με τα μάτια της να αποστρέφονται μακριά σε ένα φαινομενικά νεκρό βλέμμα. Σφίγγει ένα τριαντάφυλλο και ένα άλλο κείτεται κομμένο στην αγκαλιά της. Ο ηλεκτρισμός και το συναίσθημα που ξεπηδά από τον πίνακα, ταράζει την ύπαρξή σου.

Πως αλήθεια τα χρώματα μπλέκουν αρμονικά και βλέπεις την καρδιά του δημιουργού και του μοντέλου; Υπάρχει μια χούφτα καλλιτεχνών που καταφέρνουν να αποτυπώσουν, να “γράψουν” κυριολεκτικά την ψυχή τους, την συναισθηματική ζωή τους ακόμα και την αυτοβιογραφία τους για να κατανοηθούν πρώτα από όλα οι ίδιοι μέσα από την ζωγραφική τους.

Ο Ρέμπραντ, ο Βαν Γκογκ, ο Πικάσο πραγματικά το πέτυχαν και τους θαυμάζουμε τόσο πολύ γι αυτό, όμως στην εποχή μας μόνο ένας το κατάφερε τόσο μα τόσο παραστατικά. Ο Λούσιαν Φρόιντ.

Lucian Freud, Self-portrait (Fragment), 1956
Lucian Freud, Self-portrait (Fragment), 1956, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

Γεννήθηκε στο Βερολίνο, γιος του Εβραίου αρχιτέκτονα Ερνστ Φρόιντ και εγγονός του θεμελιωτή της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόιντ. Η οικογένειά του το 1933 μετακόμισε στη Βρετανία για να ξεφύγει από την άνοδο του ναζισμού. Ένας πρόσφυγας στην ουσία διωγμένος από την πατρίδα του. Παρακολούθησε το Goldsmiths College, στο Λονδίνο και υπηρέτησε στη θάλασσα με το βρετανικό εμπορικό ναυτικό κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Βρετανός λοιπόν Lucian ως ζωγράφος επηρεάστηκε από τον σουρεαλισμό, αλλά από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, οι συχνά έντονοι και απόμακροι ζωγραφικοί του πίνακες τείνουν προς τον ρεαλισμό. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους και πορτρετίστες του 20ου αιώνα και τα έργα του φανερώνουν έναν έντονα κλειστό άνθρωπο που κατά την διάρκεια της εικαστικής του δημιουργίας χρησιμοποίησε ως μοντέλα κυρίως τους φίλους και την οικογένειά του, σε στούντιο και χώρους σκοτεινούς, μελαγχολικούς και μυστήριους.

Lucian Freud, The Refugees, 1940-1
Lucian Freud, The Refugees, 1940-1, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

Πλούσια σε αισθησιασμό τα έργα του, γεμάτα από συγκίνηση, πολλές φορές σοκάρουν τον θεατή καθώς επισημαίνονται για την ψυχολογική τους διείσδυση και συχνά διαφαίνεται μια δυσάρεστη προβολή της σχέσης μεταξύ του καλλιτέχνη και του μοντέλου. Είναι γνωστό πως υπέβαλε τα μοντέλα του σε ώρες και μέρες καθιστικής εργασίας, σχεδόν τιμωριτικά. Στα πιο πρόσφατα έργα του ζωγραφίζει με περίσσιο πάθος την ένταση των μυών, τον ιδρώτα στο δέρμα, την αισθαντικότητα, την σεξουαλικότητα αλλά και την πληρότητα των σωμάτων ακόμα και στον ύπνο τους. Αυτός ο εξαιρετικός ζωγράφος κατάφερε στην σχεδόν επτά δεκαετιών καριέρα του να αποδώσει μια συναρπαστική εικόνα τόσο για την ψυχή την δική του και των μοντέλων του, όσο και για την εξέλιξή του ως ζωγράφος μέσα από το συναρπαστικό έργο του.

Lucian Freud, Naked Solicitor, 2003
Lucian Freud, Naked Solicitor, 2003, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

Αυτή την εποχή γιορτάζοντας την εκατονταετηρίδα από τη γέννηση του μεγάλου καλλιτέχνη η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο γέμισε με τις πραγματικά υπέροχες δημιουργίες -ψυχογραφίες του. Μια έκθεση ορόσημο στην πλατεία Τραφάλγκαρ για να τιμήσει μοναδικά τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου καλλιτέχνη του 20ου αιώνα.

Με τίτλο «Lucian Freud: New Perspectives» (νέες προοπτικές) συγκέντρωσε περισσότερα από 60 έργα ζωγραφικής, απλωμένα σε 8 μεγάλες αίθουσες. Ακολουθούμε προσεκτικά και βήμα-βήμα μέσα στο υπέροχο κτίριο τις εικόνες που μας αφηγούνται καθώς η αναδρομική έκθεση είναι μια πρώτη μεγάλη έρευνα στα τελευταία 10 χρόνια που συγκέντρωσε μια μεγάλη επιλογή από τα πιο σημαντικά έργα πρώιμα μέχρι τα τελευταία διάσημα έργα του με το σχεδόν γλυπτικό σπλαχνικό ζωγραφικό στυλ του οποίου έγινε συνώνυμος.

Lucian Freud, Painter and Model, 1986-7
Lucian Freud, Painter and Model, 1986-7, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

Το κάθε έργο ξεχωριστά σε αρπάζει σε τραβάει μέσα του και πραγματικά σε απομονώνει ξεχωριστά στο περιβάλλον του. Η δραματική απεικόνιση με πολύ «ανθρώπινα» αλλά θα έλεγα κάποιες φορές και τρυφερά στοιχεία και άλλες με πραγματικά οδυνηρό τρόπο σε οδηγούν στον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η καρδιά της έκθεσης παρουσιάζει με αριστοτεχνικό τρόπο τα ανταγωνιστικά και επικαλυπτόμενα ρεύματα ζωγραφικής «εμμονής» στο Λονδίνο και στο στούντιο του Φρόιντ στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα. Τα έργα δείχνουν την αγωνία και τους διαφορετικούς τρόπους που ο εξαίρετος δημιουργός επαναπροσδιόρισε με ρεαλισμό. Σε αντίθεση μάλιστα με την κρατούσα κυρίαρχη αφηρημένη τάση, να διώχνουν και να τεντώνουν την πρακτική και τον αντίκτυπο της αναπαραστατικής τέχνης. Εδώ σ αυτά τα έργα συναντάμε και βιώνουμε τους όρους «ρεαλισμός» και «ανθρώπινος» με ένα νέο συμβολισμό και δύναμη.

Lucian Freud, The Painters Room, 1944
Lucian Freud, The Painters Room, 1944, Private collection, © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

Ο Φρόιντ συχνά ζωγράφιζε τα θέματά του σε οικιακά περιβάλλοντα και στο στούντιο του με πιτσιλίσματα με μπογιές να σκορπίζουν παντού, ένα μέρος που έγινε σκηνή και θέμα των έργων του από μόνο του. Παρακολουθούμε μέσα στους πίνακές του, πώς άλλαξε η πρακτική του κατά τη διάρκεια του 20ού και των αρχών του 21ου αιώνα, η έκθεση κορυφώνεται με μερικά από τα μνημειώδη γυμνά πορτρέτα του Φρόιντ, που συγκλονίζουν με την αναπαράσταση της ανθρώπινης μορφής.

Μεταξύ των περίπου 65 έργων που προβάλλονται είναι και πορτρέτα των συναδέλφων του Freud, Φράνσις Μπέικον, Ντέιβιντ Χόκνεϊ και Φρανκ Άουερμπαχ, καθώς και ένα μικρό πορτρέτο της αείμνηστης Βασίλισσας Ελισάβετ Β', το οποίο ο Freud ζωγράφισε το 2000-2001 και είναι το πρώτο επίσημο δάνειο από τον νέο Βασιλιά Κάρολο και την Βασιλική Συλλογή.

Οι αυτοπροσωπογραφίες επίσης του Lucian Freud αποτελούν ένα τόξο αυτοέλεγχου του στα νεανικά του χρόνια, τη μέση ηλικία, ακόμα και στα τελευταία του. Ξεδιπλώνεται πάνω στους καμβάδες σε ένα προσωπικό ταξίδι από δεκαετία σε δεκαετία και φυλλομετρούμε την συναρπαστική εξέλιξη ενός ατέλειωτα εφευρετικού, συγκλονιστικού ζωγράφου. Είναι πραγματικά πρωτοφανής ο τρόπος καθώς αποδίδει το είναι του, μια γιορτή και ένα αίνιγμα μαζί, για το χρόνο που περνά, τις αλλαγές που έρχονται, την φθορά αλλά και την ζωή που αποτραβιέται από καμβά σε καμβά. Τα πορτρέτα του αντιπροσωπεύουν μια συναρπαστική μελέτη για τη διαδικασία της γήρανσης του σώματος και του αποστάγματος της ψυχής.

Lucian Freud, Hotel Bedroom, 1954
Lucian Freud, Hotel Bedroom, 1954, The Beaverbrook Art Gallery, Fredericton, Canada © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images / photo The Beaverbrook Art Gallery, Fredericton, Canada

Παρ 'όλα αυτά, ο φροϊδικός καναπές υπενθυμίζεται στο συγκλονιστικό «Hotel Bedroom» (1954). Στο παράθυρο, ο Λούσιαν, αιχμηρός, παραμονεύει σαν αρπακτικό στη σκιά, πίσω του φωτισμένος ένας στενός δρόμος του Παρισιού. Εκείνος κοιτάζει την Καρολάιν την δεύτερη σύζυγό του, ξαπλωμένη στο κρεβάτι. Κάνει κρύο, είναι σκεπασμένη και απογοητευμένη, το ανύπαρκτο παράθυρο αφήνει το φως να την λούζει τονίζοντας τις λεπτομέρειες της καλοχτενισμένης ξανθιάς κόμης της και κάθε κηλίδα στο λευκό δέρμα της. Ο Φρόιντ καταγράφει την παρακμή του γάμου του. Η κατάρρευσή του σημάδεψε το τέλος του νεανικού του ύφους. Από τη δεκαετία του 1960 αρχίζει να πειραματίζεται, αναζητώντας να βρει το μονοπάτι του. Τα «Reflection with Two Children (Self-portrait)» (1965) δείχνει έντονα την δεξιοτεχνία του και την ψυχαναλυτική του διάθεση ως γιγάντιο πατέρα μπρος από την αμηχανία των παιδιών του. Συνεχίζει τις επόμενες δεκαετίες να προσδιορίζει τον εαυτό του μέσα από τους καμβάδες του. Βάζει τον εαυτό του ακόμα και στα περιθώρια των υπέροχων σπλαχνικών έργων του, είτε σαν σκιά, είτε σαν αντανάκλαση, κάθεται στο βάθος ενός τοίχου, περιπλανιέται στο παρασκήνιο, αντικατοπτρίζεται, σαρώνει φευγαλέες αυτο-απεικονίσεις σε παραστάσεις άλλων ανθρώπων. Το αποκορύφωμα όλων των έργων από τις τελευταίες δύο δεκαετίες εργασίας του Φρόιντ είναι φυσικά το «Painter Working, Reflection» (1993). Συγκλονιστικό σημείο αναφοράς για να εκτιμηθεί ο βίαιος ρεαλισμός του. Ο 71χρονος Λούσιαν, γυμνός, μόνο με τις παλιές μπότες του (για να αποφύγει τα θραύσματα), βρίσκεται κάτω από το λαμπρό φως του λαμπτήρα στο τελείως γυμνό πάτωμα του στουντίου του.

Lucian Freud, Painter Working, Reflection, 1993
Lucian Freud, Painter Working, Reflection, 1993, The Newhouse Collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

Μεγάλες πινελιές φτιάχνουν ένα σχεδόν γλυπτό σώμα με χαλαρούς γερασμένους μύες, με προεξέχοντες φλέβες και βρωμιές στα γόνατα που γονατίζουν. Τα χαρακτηριστικά του τσαλακωμένα, με μια έκφραση αρπακτικού, είναι ελαφρώς στραμμένος, αλλά κρατά μαχαίρι και παλέτα σαν σπαθί και ασπίδα. ο αντίχειρας του κολλήθηκε λες μέσα στα χρώματα στο ίδιο ύψος με το ωχρό πέος του. Αποκαλυπτικός παρεμβαίνει: «I want to paint myself to death» (Θέλω να με ζωγραφίζω μέχρι να πεθάνω). Το ταξίδι αυτογνωσίας του πέρασε στις ιδιαίτερες ψυχογραφικές του σέλφι, στα σπλαχνικά έργα του, καθώς αντιπάλευε τον εσώτερο εαυτό του. Αυτοψυχαναλύοντας σκληρά τον Lucian σε καμβάδες και χρώματα, χωρίς ρετούς και ποιητικά περιβάλλοντα, τόλμησε να δείξει σε όλους μας την πραγματικότητα ωμά, μέσα και έξω από την ψυχή μας.

Lucian Freud, Double Portrait, 1985-6
Lucian Freud, Double Portrait, 1985-6, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

Οι ζωγραφιές του λοιπόν που παρουσιάζονται καλύπτουν όλη την καριέρα του Freud και εξερευνούν το έργο του μέσα από τις απερίγραπτα ειλικρινείς απεικονίσεις των μοντέλων του που έγιναν πιο γλυπτικές και σπλαχνικές με την πάροδο του χρόνου. Ορισμένα έργα, μάλιστα, είναι τόσο γεμάτα από συγκίνηση που προκαλούν σοκ.

Σε όλους τους χώρους της Εθνικής πινακοθήκης, μέσα στις γκαλερί με τα έργα του, το πνεύμα, η αύρα του, η ηλεκτρισμένη ενέργεια του είναι παντού γύρω μας και μας τυλίγει, μας συνεπαίρνει καθώς αντικρίζουμε κάθε φορά σαν να είναι η πρώτη φορά τους πίνακες του καθώς βυθιζόμαστε στα κατάβαθα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Αν ζούσε σήμερα θα γινόταν 100 χρονών και σίγουρα θα ήταν μαζί μας να γιορτάσουμε την εκατονταετηρίδα του σ’ αυτούς τους εκπληκτικούς χώρους που τόσο αγαπούσε αφού αρκετές φορές επιμελήθηκε ο ίδιος παρουσιάσεις έργων του εδώ.

Αφοσιωμένος γνώστης της ευρωπαϊκής ζωγραφικής και τακτικός επισκέπτης της Εθνικής Πινακοθήκης από τα πρώτα του χρόνια στο Λονδίνο, ο Lucian Freud είχε αποκτήσει μια στενή σχέση μαζί της. «Χρησιμοποιώ τη γκαλερί σαν να ήταν γιατρός», είπε ο Freud στον δημοσιογράφο Michael Kimmelman σε συνέντευξή του. «Έρχομαι για ιδέες και βοήθεια – να κοιτάξω καταστάσεις μέσα σε πίνακες και όχι ολόκληρους πίνακες. Συχνά αυτές οι καταστάσεις έχουν να κάνουν με χέρια και πόδια, επομένως η ιατρική αναλογία είναι στην πραγματικότητα σωστή».

Το 1987, επιμελήθηκε μια έκδοση των διάσημων εκθέσεων «Artist’s Eye» της Γκαλερί. Επιλέγοντας σχεδόν τριάντα αριστουργήματα από τον Chardin μέχρι τον Vuillard. Ο καλλιτέχνης τότε έγραψε: «Τι ζητώ από έναν πίνακα; Ζητώ αυτό το κάτι, για να καταπλήξει, να ενοχλήσει, να αποπλανήσει, να πείσει».

Lucian Freud, Buttercups, 1968
Lucian Freud, Buttercups, 1968, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

Για το "Encounters - New Art from Old" (2000), για το οποίο η Εθνική Πινακοθήκη κάλεσε 25 καλλιτέχνες να επιλέξουν εικόνες από τη μόνιμη συλλογή για να ασχοληθούν και να δημιουργήσουν νέα έργα, ο Freud επέλεξε το “The Young Schoolmistress” του Chardin ως έμπνευση για το χαρακτικό του “After Chardin”.

Στην έκθεση του 2016 Painters' Paintings: From Freud to Van Dyck το «Self Portrait: Reflection» (2002) του καλλιτέχνη και το γυμνό πορτρέτο, «After Breakfast» (2001) παρουσιάστηκαν μαζί με το έργο του Corot, “L «Italienne”, (περίπου 1870) (“Η Ιταλίδα” ή “Γυναίκα με κίτρινο μανίκι”) Το έργο μάλιστα ήταν από τη συλλογή του ίδιου του Freud, και δόθηκε στη συνέχεια στην Πινακοθήκη μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη.

Ο Freud υποστήριξε επίσης δυνατά, την επιτυχημένη εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων το 2008 από την Εθνική Πινακοθήκη και τις Εθνικές Πινακοθήκες της Σκωτίας για την από κοινού απόκτηση των έργων “Diana and Actaeon” και “Diana and Callisto” (1556–9), του Titian (1556–9) (Τιτσιάνο) λέγοντας: «Πώς αυτοί οι πίνακες, που είναι τόσο αβίαστοι όσο ο Ματίς, σας επηρεάζουν περισσότερο από οποιαδήποτε τραγωδία; Ό,τι περιέχουν είναι εκεί για την ευχαρίστηση του θεατή. Δεν έχει σημασία τι συμβαίνει. Το νερό, τα σκυλιά, οι άνθρωποι, αν και είναι μπλεγμένοι μεταξύ τους, είναι εκεί για να μας ευχαριστήσουν. Για μένα, αυτές είναι απλώς οι πιο όμορφες εικόνες στον κόσμο. Μόλις τα δεις, θέλεις να τα δεις ξανά και ξανά».

Lucian Freud, Bella and Esther, 1988
Lucian Freud, Bella and Esther, 1988, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

Σίγουρα κι εμείς βλέποντας την συγκλονιστική, άγρια ψυχαναλυτική ματιά του μέσα στο έργο του θέλουμε τα τα δούμε ξανά και ξανά. Είναι ο καλλιτέχνης εκείνος που επηρεάζει τις ψυχές μας τις χαράζει και εμπνέει το πάθος στους νέους δημιουργούς που ακολουθούν τα μονοπάτια του.

Μια γιορτή για την ανθρώπινη ύπαρξη είναι η έκθεση, μια γιορτή για τα 100 του χρόνια, μια γιορτή για τις νέες προοπτικές του ως εκπληκτικού δημιουργού πέραν της διασημότητας του, κι ένα είναι σίγουρο πως όπου κι αν βρίσκεται μέσα από το έργο του ψηλαφεί και κοιτάζει βαθιά και εξεταστικά στις ψυχές μας.


** Πληροφορίες για την έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 22/1/2023 στην Εθνική Πινακοθήκη (The National Gallery) του Λονδίνου, θα βρείτε εδώ: https://www.nationalgallery.org.uk/exhibitions/the-credit-suisse-exhibition-lucian-freud-new-perspectives


** Photo: όλα τα έργα παρουσιάζονται στην έκθεση «Lucian Freud: New Perspectives» με σειρά από πάνω προς τα κάτω:

1. Lucian Freud, Reflection with Two Children (Self-portrait)”, 1965, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid © The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images / photo Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid

2. Lucian Freud, “Girl with Roses”, 1947-8, Courtesy of the British Council Collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

3. Lucian Freud, “Girl with a Kitten”, 1947, Tate: Bequeathed by Simon Sainsbury 2006, accessioned 2008 © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / photo Tate

4. Lucian Freud, "Self-portrait with Hyacinth Pot", 1947-8, Pallant House Gallery, Chichester, Wilson Gift through The Art Fund 2006, © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

5. Lucian Freud, "Self-portrait (Fragment)", 1956, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

6. Lucian Freud, "The Refugees", 1940-1, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

7. Lucian Freud, "Naked Solicitor", 2003, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

8. Lucian Freud, "Painter and Model", 1986-7, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

9. Lucian Freud, "The Painters Room", 1944, Private collection, © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

10. Lucian Freud, "Hotel Bedroom", 1954, The Beaverbrook Art Gallery, Fredericton, Canada © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images / photo The Beaverbrook Art Gallery, Fredericton, Canada

11. Lucian Freud, "Painter Working, Reflection", 1993, The Newhouse Collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images

12. Lucian Freud, "Double Portrait", 1985-6, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

13. Lucian Freud, "Buttercups", 1968, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images

14. Lucian Freud, "Bella and Esther", 1988, Private collection © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022/ Bridgeman Images



Comentarios


bottom of page